Vakıf Senedi

ELAZIĞ KÜLTÜR VE TANITMA VAKFI

1.BÖLÜM

VAKFIN ADI, MERKEZİ, YERİ, AMACI, FAALİYETLERİ ve HUKUKİ DURUMU

VAKFIN ADI:

MADDE 1- Vakfın Adı “ ELAZIĞ KÜLTÜR VE TANITMA VAKFI” dır.

VAKFIN MERKEZİ,YERİ VE ŞUBELERİ

MADDE 2- Vakfın merkezi ANKARA’ dır. Gerektiğinde Ankara dışında da şubeler açabilir.

VAKFIN AMACI:

MADDE 3-Yurdumuzun ekonomik, kültürel, sağlık, sosyal, eğitim, öğretim, spor ve diğer sorun ve ihtiyaçlarını karşılamak üzere gerekli araştırma ve çalışmalar yapmak, yardımcı olmak, öneriler hazırlamak ve bunları her türlü mali kaynak ve imkanlarla da destekleyerek çözüme kavuşturmaktır.

VAKFIN FAALİYETLERİ:

MADDE 4-Vakıf amacına ulaşması için yurtiçinde ve yurtdışında;

a) Bilimsel araştırmalar yaptırır.

b) Seminerler, konferanslar, toplantılar ,eğitici ve öğretici kursları düzenler, başka kişi ya da kuruluşlarca düzenlenecek sempozyum, seminer, panel, brifing vs. toplantılara vakıf adına katılır.

c) Mevzuat dahilinde her nevi eğitim ve öğretim, kültür tesisleri, kreş, okul, yurt veya pansiyon kurar ve işletir.

d) Yurt içinde ve dışındaki öğrencilere burs verir.

e) Her türlü yayını yapar veya yaptırır.

f) Yaşlı ve muhtaçlar için huzur evleri açar, sağlık hizmetleri verir.

g) Vakfın amacını gerçekleştirmek üzere yıllık brüt gelirinin % 20 sini aşmamak kaydıyla; Vakfa gelir sağlamak amacı ile kamu ortaklıklarının hisse senetlerini,ortaklık paylarını satın alır, iştirak eder, gerekir ise ticari amaç taşımayan ekonomik işletmeler kurar.

h) Yurdumuzun folklor, kültür, turizm, el sanatları ve sosyal faaliyetlerini tanıtma, araştırma, pazarlama gibi çalışmalarda bulunur.

i) Kamu kurum ve kuruluşları ile vakfın amaçlarına uygun faaliyet ve temaslarda bulunur.

j) Vakıf amaçları doğrultusunda, gayrimenkul alıp satabilme, devir ve ferağ verebilme kiralama veya kiraya verebilme, inşa, bağışlama, ipotek gibi işlemleri yapmaya kanuni izin dahilinde yetkilidir.

k) Kanuni şartlar içerisinde taşınır, taşınmaz mal varlığına, bağış, vasiyet, sair ölüme bağlı tasarruflar yolu ile veya satın alma, kiralama suretiyle sahip olma ve kullanmaya, sahip olduklarını satmaya, gelirini veya kârlarını tahsil ve sarf etmeye, mal varlığına dair bir veya birden fazla gayrimenkulü veya gelirlerini bir veya birçok yatırımlarda kullanmaya, her türlü mal varlığını idare ve tasarrufa, harcamaya, akitler yapmaya, intifa haklarını kullanmaya, Vakıf, gayelerinden birinin veya tamamının gerçekleştirilmesi için faydalı ve lüzumlu bil cümle teşebbüs, tasarruf, temellük ve sözleşmeleri, işlemleri icraya Medeni kanunun 46. maddesinde belirtildiği üzere izinli ve yetkilidir.

VAKFIN HUKUKİ DURUMU:

MADDE 5- Vakıf 903 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde kurulmuş özerk ve tüzel kişiliği haiz bir kurumdur.

BÖLÜM II

VAKIF MAL VARLIĞI, GELİRLERİ, GİDERLERİ, BAĞIŞLAR, MALLARIN İDARESİ, AKÇESİ VE HESAP DÖNEMİ

VAKFIN MAL VARLIĞI

MADDE 6- Vakfın malvarlığı kurucular tarafından sağlanan 10.000.000.-TL ile her türlü kaynak,teşebbüs,işletme ve diğer tesislerin gelirleri ile 7. maddede belirtilen gelirlerden oluşur.

VAKFA YAPILACAK BAĞIŞLARIN KABULÜ:

MADDE 7- Yurt içinden veya dışından, doğrudan doğruya veya vasiyet yolu ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılan menkul ve gayrimenkuller ile her türlü kıymet ve haklarla ilgili vakfın amacına aykırı olmayan belli bir hizmetin görülmesi içi yapılacak şartlı bağışlar vakıf tarafından kabul olunabilir.

VAKFIN MALLARININ İDARESİ:

MADDE 8- Vakfın sahip olduğu ve olabileceği bil cümle mal ve haklar,Vakfın gayesinintahakkuku için 903 sayılı kanun hükümleri ile Vakıf senedinde zikredilen hükümler dairesinde kullanılır ve idare edilir.

VAKFIN GELİRLERİNİN SARF ŞEKLİ:

MADDE 9- Vakıf Yönetimince;yıl içinde elde edilen brüt gelirlerin %30 si idame masrafları ile ihtiyatlara ve Vakıf mal varlığını artıracak yatırımlara, kalan %70 ini ise Vakıf amaçlarına yönelik olarak harcanır. Vakıfça kurulacak eğitim tesislerinde en az %10 kapasitenin yetenekli ancak; maddi imkandan yoksun öğrencilere, sağlık tesislerinde ise hizmetlerin ve yatak kapasitesinin en az %10 unun maddi imkanı olmayan hastalara tahsis edilmesi zorunludur. Vakıf, harcamalarını yıllık bütçe ve programlara göre yapar. Bilanço ve gelir-gider hesabı çıkarılması, vakfın yıllık hesaplarını ve faaliyetlerini açıklayan bir rapor hazırlanması zorunludur. vakfın hesap dönemi takvim yılıdır.

VAKFIN YEDEK AKÇESİ:

MADDE 10- Vakfın, elde edildiği yıl içerisinde harcanmayan gelirleri, Vakıf yönetimince belli projelerin gerçekleştirilmesi için Devlet Planlama Teşkilatının uygun görüşü ve Maliye ve Gümrük Bakanlığının onayı ile en fazla üç yıl süreyle bir fonda tutulabilir. Zorunluluk halinde bu süre anılan Bakanlıkça en çok 2 yıl uzatılabilir.

Bütçe uygulamalarında, yönetim ve idame giderlerine, ihtiyata veya Vakıf mal varlığını artıracak yatırımlara ayrılmış fonların tamamının veya bir kısmının Vakıf amaçlarına yönelik hizmetlere tahsisi mümkündür.

Vakıf amaçlarına tahsis edilen fonlar, hiçbir şekilde başka bir amaçla kullanılamaz. Yönetim ve idame giderlerine ayrılan fonlar,ihtiyat veya mal varlığını artıracak yatırımlar içinde kullanılabilir.

MALİ İŞLERDE VAKFIN TEMSİLİ:

MADDE 11- Vakıf, mali işlerde çift imza ile temsil edilir.İmzaya yetkili olanları yönetim kurulu tespit eder.

BÖLÜM III

VAKFIN ORGANLARI, TOPLANTI USULÜ, YÖNETİMİ VE DENETİMİ

VAKFIN ORGANLARI

MADDE 12- Vakfın organları şunlardır;

a) Kurucular Kurulu,

b) Mütevelliler Heyeti,

c) Yönetim Kurulu,

d) Denetçiler,

e) Disiplin Kurulu,

KURUCULAR KURULU:

MADDE 13- Kurucular kurulu, vakıf senedinde ad ve soyadı ve adresi yazılı olanlar ile aşağıdaki şekilde kurucu heyet üyesi sıfatı kazananlardan oluşur.

Kurucu üyelerden her biri Vakfın tescil ve teşkilini takip eden üç ay zarfında kapalı ve imzalı bir zarf içinde, ileride kurucu heyet üyesi olarak kendi yerlerini alacak bir veya daha fazla adayın adı, soyadı ve adreslerini vakıf yönetim kurulu başkanına verirler. Bu zarflar verenlerce her zaman değiştirilebilir Vefat., istifa, kanunla kısıtlama ve görevi ifa edemeyecek şekilde sürekli hastalık hallerinde kurucu üyenin verdiği gizli zarf yönetim kurulunca açılarak gösterdiği aday veya adaylardan biri, bu kurulun teklifi ile kurucular kurulu tarafından üyeliğe seçilir. Yeni seçilen üye için de aynı usuller geçerlidir. Kurucu üyenin zarf vermemesi veya verdiği zarfta aday bulunmaması veya gösterdiği aday ve adayların medeni hakları kullanma ehliyetini haiz olmamaları sebebi ile seçilme niteliklerini taşımamaları halinde,yönetim kurulu,mütevelli heyetin içinden,boşalan üye sayısının iki katı kadar aday teklifinde bulunur. Kurucular kurulu bu adaylar arasından seçimini yapar ve seçilecek o kişi kurucular kurulu üyesi olur.

Kurucular kurulu yönetim kurulunun çağrısı yada üyelerden beşte birinin (1/5) çağrısı üzerine üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Kararlar toplantı da bulunanların 2/3’i çoğunluğu ile alınır.

MÜTEVELLİLER HEYETİNİN KURULUŞU:

MADDE 14- Mütevelliler heyeti aşağıda gösterildiği şekilde oluşur.

1) Vakıf kurucuları,

2) Vakfa yaptığı bağışlar veya olağanüstü hizmetleri sebebi ile kurucular kurulu tarafından yönetim kurulunun teklifi üzerine kendisine üyelik sıfatı verilenler.

MÜTEVELLİ HEYETİN TEŞEKKÜLÜ, TOPLANTI VE MÜZAKERE USULÜ:

MADDE 15- Mütevelli heyet, üye sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır. Toplantıyı yönetmek üzere üyeler arasından bir başkan, bir başkan vekili ve iki kâtip üye seçilir. Kararlar toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır.

Mütevelliler heyeti her yıl şubat ayı içinde vakıf merkezinde olağan toplantısını yapar. Ayrıca, üyelerden en az 1/5’inin veya yönetim kurulunun yazılı isteği üzerine en geç bir ay içinde olağanüstü toplantıya davet olunabilir.

Toplantıların yeri, günü ve saati, üyelere taahhütlü mektupla en az 15 gün önce duyurulur. Gerekirse bir gazete ile de ilan edilir.Mütevelli heyet ilk toplantısında nisap sağlanamaz ise 1 hafta sonra yeniden toplanır ve katılanların ekseriyeti ile karar alınır.

MÜTEVELLİ HEYETİN GÖREV VE YETKİLERİ:

MADDE 16- Mütevelliler heyeti,Vakfın genel yönetim,gözetim,denetim,karar ve danışma organı olup görev ve yetkileri şunlardır.

1) Yönetim kurulu üyelerini,denetçileri ve disiplin kurulu üyelerini seçmek ve gerektiğinde kısmen veya tamamen iskat etmek,

2) Vakfın amaç ve faaliyetlerinin en iyi şekilde yerine getirebilmesi için gereken birim ve kadroları yönetim kurulunun teklifi ile gerekirse kurmak veya kaldırmak,

3) Yönetim kurulu ve denetçileri ibra etmek,

4) Vakfın tüzük ve yönetmeliklerini onaylamak,

5) Vakfın çalışma ve gelişme programlarını ve bu programlar hakkındaki teklifleri tetkik, kabul veya reddetmek,

6) Yıllık bütçe, kadro cetveli, bilanço, gelir-gider hesabı, yönetim kurulu ve denetçiler raporlarını kabul etmek ve onaylamak,

7) Hak ve menfaati haleldar olanların itirazlarını son merci olarak karara bağlamak,

8 ) Bu vakıf senedinde gösterilen diğer görevleri yapmak.

YÖNETİM KURULU TEŞEKKÜLÜ:

MADDE 17- Yönetim kurulu, mütevelliler heyetince seçilen 7 asil, 7 yedek üyeden oluşur.Görev süresi 2 yıldır.

Yönetim kurulu ilk toplantısında bir başkan, bir başkan vekili ve bir genel sekreter seçer. Yönetim kurulu en az ayda bir defa vakıf idare merkezinde başkanın çağrısı üzerine toplanır ve ekseriyetle karar verilir. Oyların eşitliği halinde başkanın oyu 2 oy sayılır. Toplantıda alınan kararlar tutulacak karar defterine geçirilir ve aynı gün toplantıda hazır bulunanlar tarafından imzalanır.

YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:

MADDE 18- Yönetim kurulu, vakfın amacının gerçekleşmesi için gerekli bütün işleri yapmakla görevli olup, vakfı kanunlar ve işbu senet hükümlerine uygun olarak idare ve temsil ile yetkili ve sorumludur. Başlıca görevleri şunlardır;

1) Vakfın gayesinin tahakkuku için her türlü kararları almak ve faaliyetleri ifa etmek.

2) Bilanço, gelir-gider hesabı, faaliyet raporu bütçe ve yıllık programları hazırlamak ve mütevelliler heyetinin onayına sunmak,

3) Vakfı temsil etmek ve Vakfı temsil ve ilzama yetkili olanları ve derecelerini tespit etmek,

4) Vakfı davalarda, takiplerde temsil etmek,sulha,ibraya, feragate yetkili bulunmak,

5) Yönetmelik ve tüzük değişikliklerini hazırlayıp mütevelliler heyetinin onayına sunmak,

6) Mütevelliler heyetini süresi içinde olağan ve olağanüstü toplantılara çağırmak,

7) Kurucular kurulunu toplantıya çağırmak,

8 )  Belirli işler için lüzumlu vekâletnameleri vermek,

9) Usulüne uygun olarak, muhasebe,demirbaş vesaire defter ve kayıtları tutmak veya tutturmak,

10) Kurulacak birimler personelini tayin etmek, bu personel ile diğer her türlü personelin görev, yetki, sorumluluklarını ve ücretlerini tespit etmek,

11)Gelir artırıcı tedbirler almak.

DENETÇİLER:

MADDE 19- Mütevelliler heyeti, kendi arasından iki yıl için, iki asil,iki yedek denetçi seçer. Denetçiler en az 6 ayda bir vakfın defter, hesap ve yazışmalarını dilediği zamanlarda tetkik eder. İşbu Vakıf senedine mütevelliler heyeti ve yönetim kurulu kararlarına veya muhasebe esaslarına bir aykırılık görürse keyfiyeti derhal yönetim kuruluna yazılı olarak bildirir. Ayrıca, faaliyetlerle ilgili olarak her yıl sonunda mütevelliler heyetine bir rapor verir.

DİSİPLİN KURULU:

MADDE 20- Disiplin kurulu, mütevelli heyetin kendi aralarından seçtikleri üç asil, üç yedek üyeden oluşur. Ayrıca, yönetim kurulu 2 temsilci ile katılır. Disiplin kurulu kendi arasından bir başkan, bir raportör seçer. Disiplin kurulu üyelerinin görev süresi 2 yıldır. Disiplin kurulu vakfın menfaat ve amaçlarına aykırı fiil ve davranışlarda bulunan üyeler ile ilgili tahkikat ve incelemeye yetkilidir. İhtar, görevden veya üyelikten geçici veya sürekli uzaklaştırma kararları verebilir ve bu kararları mütevelli heyetinin onayı ile kesinleşir.

ONUR ÜYELERİ:

MADDE 21- Onur üyeleri, Türkiye çapında temayüz etmiş, hizmet ve eserler vermiş ilim adamları ,idareciler, sanatkarlar, yazarlar vakfa büyük bağışta bulunanlar, sporcular ve başarılı iş adamları ile sair kişilerden yönetim kurulunun ve mütevelli heyetin tasvibi ile onur üyeliğine kabul edilirler. Yılda bir defa tecrübe ve tavsiyelerinden yararlanmak ve kendilerini ödüllendirmek üzere vakıf yönetim kurulu ile birlikte toplantı düzenlenir.

BÖLÜM IV

VAKIF SENEDİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ, VAKFA YAPILACAK HİZMETLER, VAKIFLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN DENETİMİ VE VAKFIN SONA ERMESİ:

VAKIF SENEDİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ:

MADDE 22- Vakıf senedinde yapılacak değişiklikler yönetim kurulunun oy birliği ile teklifi ve mütevelliler heyetinin en az yarısından bir fazlasının kabul oyu ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün onayı ile gerçekleştirilebilir.Bu hususta 903 sayılı yasanın 80/A maddesi hükümleri mahfuzdur.

VAKFA YAPILACAK HİZMETLERİN KARŞILIĞI:

MADDE 23- Vakıf mütevelliler heyeti, deneticiler ve yönetim kurulu üyelerinin hizmetleri prensip olarak fahridir. Ancak, mütevelli heyet kararı ile yönetim ve denetim kurulu başkan ve üyelerine belli bir ücret verilebilir. vakıf için seyahat eden üye ve personele verilecek harcırah ve ücret miktarları ile her türlü masrafları her yıl mütevelliler heyeti kararı ile ayrıca tespit edilir.

VAKIF TÜZÜĞÜ:

MADDE 24- Vakıf, mütevelliler heyetince bu vakıf senedine ve mevzuat esaslarına göre hazırlanacak ve mürettep üye sayısının salt çoğunluğu ile kabul edilecek bir tüzüğe göre idare ve temsil olunur.

VAKFIN NİHAYETE ERMESİ VE TASVİYESİ:

MADDE 25- Vakfın amacının tahakkuku imkânsız hale gelirse yönetim kurulunun teklifi ve mütevelli heyetin 3/4 çoğunluğunun oyu ile son bulmasına veya amaçlarının aynen muhafazası kayıt ve şartı ile başka bir vakıfla birleştirilmesine karar verilebilir.

Vakıf herhangi bir sebep ve suretle amacını gerçekleştiremez hale geldiğine dair mütevelliler heyetince alınan kararın sicile tescili denetleme makamının kabulüne bağlıdır.

Tasfiye halinde, yönetim kurulu tasfiye heyeti olarak görev yapar. Tasfiye heyeti en az 3 kişiden teşekkül eder. Bunlara Mahkemece takdir olunacak bir ücret verilir. Tasfiye halinde Vakfın bütün mal varlığı aynı amaca hizmet eden bir başka vakfa devredilir.

VAKIFLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN DENETİMİ:

MADDE 26- Vakıf 13.7.1987 gün ve 903 sayılı Kanun ile ilgili diğer mevzuat çerçevesinde Vakıflar Genel Müdürlüğünün ve ilgili resmi kuruluşların denetimine tabidir. Bu vakıf senedinde açık hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 1- Aşağıda şahıslardan teşekkül eden geçici yönetim kurulu vakfın kuruluş ve tescil formalitelerini takiben esas yönetim kurulu faaliyete geçinceye kadar bu heyete tanınan yetkilerle mücehhez kılınmıştır.

Geçici yönetim kurulunca seçilen bir üye bu üyenin tevkil edeceği bir kişi vakıf senedinin noter muamelesi için Mahkeme nezdinde tescilini yaptırır.

Dergi Son Sayı
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
Son Yayınlar