Turizm Seferberliğine Var mısınız?

Yeni Yılda COVID-19 Pandemisinden Sonra, Şehrimizde Yapılması Gerekenler İçinde Fazla Seçeneğimizin Olmadığını Biliyoruz, bu nedenle…
“Turizm Seferberliğine” Var mısınız? 

 

Hayat, geçen yılı (2020 yılını) bize önceliklerimizi gözden geçirmemiz için fırsatlar yarattı. Kendi değerlerimizi anlamak ve anlatmak için yaşadığımız bu zor süreç ilaç gibi geldi. Çinlilere atfedilen “Kriz Fırsattır” sözünü, kullanmak ve doğruluk kazandırmak adına, bu fırsatı değerlendirebileceğimize inanıyorum. Bundan sonra dünyamızın asla eski dünya olmayacağı görüşünden hareketle “Aynı şeyleri tekrar ederek, farklı sonuçlar elde edemeyeceğimiz” için gerçekçi olmamız ve hamasi düşüncelerden uzak, samimi ve akılcı hareket etmemiz gerekiyor. Kriz dönemleri bazı sektörlerde fırsatlar barındırsa da, uzun vadeli avantajlar sağlamak için uygun zamanlar değildir. Bu dönemlerde riskler daha fazladır ve ileriye yönelik projeksiyonlar yapmak çok daha zordur. Karar almada yeni kaynak arayışları yerine, mevcut potansiyel veya kaynakların öncelikle değerlendirilmesine özen gösterilmelidir. Ekonomik yönden önümüzdeki süreçte yapılması gereken çok şey olmadığı gerçeğinden hareketle, konulara genel bakmak ve yeni arayışlara girmek yerine, mevcut potansiyelimizin veya kaynakların iyi değerlendirilmesi görüşündeyiz. Bugüne kadar çok şeyler söylendi, ancak fazla bir şey yapılamadı.

Oysa yapılması gereken sadece 3, 5 konu vardı. Ancak, öncelikleri doğru belirleyemedik, kolayından veya yapılabilirlik açısından bir tercih ortaya koyamadık. Dolayısı ile başarılı olamadık... Bunların hiç biri yapılamadığı için belirlenen öncü sektörlerin öne çıkanları olmadı ve somut bir adım atılamadı, atıldıysa da çok cılız kaldı. Bu nedenlerle önümüzdeki süreçte yeni arayışlar yerine öncelikle ve özellikle mevcut turizm potansiyelimizin ilk adım olarak iyi değerlendirilmesini arzu ediyoruz. Zira her zaman ve her yerde ifade ettiğim gibi, bizim özellikli zenginliğimiz, tarihi varlığımızla kültür ve sanatımızdır. Buna doğal güzelliğimizi de kattığımız zaman şehrin turistik açıdan değeri ortaya çıkmaktadır.

Doğası, tarihi ve kültürel değerleri ile tanıtım için ilginç olabilecek değerlere sahibiz. Bu nedenle şehrimiz sadece görmek için gidilecek bir yer olmaktan öte, hikâyelerini dinleyeceğimiz, ruhunu yaşayacağımız ilginç bir yer olduğu görüşündeyim. Koruyamadıklarımız ne kadar çok olsa da, buna rağmen ayakta durabilenler bile gelenleri büyüleyebilir.

2018 yılında “UNESCO DÜNYA MİRASI GEÇİCİ LİSTESİ” ne giren Harput, kadim medeniyetlerin kesişim noktasıdır. Harput ve civarındaki yerleşimin tarihi milattan önceye dayanıyor ve geçmişte sahip olduğu gücü bugün de hissettiriyor. Paleolitik dönemden Cumhuriyet dönemine kadar, çok sayıda (yaklaşık 20’den fazla) medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Yüz yıllar boyunca Türk, Kürt, Arap, Ermeni ve Süryaniler bu topraklarda kardeşçe yaşamışlar ve ortaya inanılmaz bir sentez çıkmıştır. Dolayısı ile bölgemiz tarih ve kültür fışkırıyor. Ancak, biz bu hazinelerimizin değerini bilmiyor ve tanıtamıyoruz. Yıllardır şehrin ekonomik kalkınması için konuşulup, tartışılan ancak olumlu hiçbir adım atılmayan “Turizm Sektörü” nün 2021 yılında öncelikli sektör olarak dikkate alınmasını ve özellikle geçmişte dile getirdiğimiz sorunların çözümlenerek sektörün hazır hale getirilmesini istiyoruz. İlin turistik değerlerinin tanıtımı, hizmet sektörünün sayıca yetersizliği ve azlığı, temizlik ve rehberlik hizmetlerinin modernizasyonuyla, kısaca işletme ruhunun acilen güncellenip sahaya sürülmesi gerekmektedir. Bütün bu sayıp dökülen sosyo-kültürel ve ekonomik realitelerin bir türlü anlayamadığımız bir biçimde önemsenmediğinin bilincinde olunması, çözüm önerilerimizin en başında gelmektedir.

2019 Yılı Nisan ayında Fırat Kalkınma Ajansı’nı projeye dâhil ederek TÜRSAB’ la şehrimizi tanıtmak amacı ile yaptığımız tanıtım organizasyonu ile Türkiye’ nin önde gelen 35 seyahat acentasını Elazığ’ a davet ettik. TURSAB yetkililerine Elazığ’ ın tarihi, doğal ve turistik zenginliklerini, Harput’ un UNESCO sürecini anlattık. Ve böylece bu organizasyonu gerçekleştirdik. Elazığ Valisi Çetin Oktay Kaldırım ve Belediye Başkanı Şahin Şerifoğlu’ nun da katıldığı değerlendirme toplantısında dile getirilen eksiklik ve yanlışlıklar ne yazık ki aradan geçen bu kadar süreye rağmen düzeltilmedi. Toplantıda Sayın Vali söz vermesine rağmen hiç bir şey yapılmadı. Temizlik açısından (özellikle Harput’ ta) hiçbir somut adım atılmadığını, hizmet işletmelerinde herhangi bir iyileşme olmadığını tekrar etmekte sayısız fayda görüyoruz. Tuvaletlerin halen yetersiz ve istenilen temizlikte olmadığını, turistlerin oturup dinleneceği ve yöresel yemek yiyecekleri veya konaklayacakları doğru dürüst bir yer olmadığını ve nihayet, turizm rehberliği konusunun bir türlü ele alınmadığını üzülerek ve çaresiz gözlerle izliyoruz.

UNESCO sürecinin tarihi bir fırsat olarak ve doğru bir biçimde değerlendirilmesi durumunda turizm sektörünü olumlu yönde etkileyeceği ve sektöre katkı vereceği görüşündeyiz. Unesco Dünya Mirası Listesi’ nde yer alan “Göbeklitepe” 2019’ un ilk 7 ayında Şanlıurfa’ da 2 milyon ziyaretçi ağırladı. Unesco nedeniyle Efes Antik Kenti, 2019 ziyaretçi sayısını %22,5 arttırdı. Yukarıda verdiğimiz örneklerden hareketle bu UNESCO bereketinden bizim niye yararlanmadığımızı anlamakta zorluk çekiyoruz. Bu nedenle turizmde yaşanan bu UNESCO fırsatını bizim de iyi değerlendirmemizi ve gündemde tutulmasını arzu ediyoruz. Sadece Harput değil, Elazığ ve ilçeleri bölgede yaşanan eski kültür ve uygarlıkların izlerini taşıyan yüzlerce tarihi ve kültürel eseri barındırmaktadır. Bu çok önemli bir zenginliktir. Buna doğal güzelliklerimizi ve sanat-kültür zenginliğimizi, özellikle müziğimizi ve mutfağımızı, geleneksel el sanatlarımızı kattığımız zaman tanıtım açısından ne kadar önemli değerlere sahip olduğumuz ortaya çıkacaktır. Yeri gelmişken, 2012 Yılında Ankara Ticaret Odasının yaptığı araştırmada, 154 Çeşit Yemek, Tatlı ve içecek ile Gaziantep’ten sonra Türkiye ölçeğinde ikinci sırada bulunan Elazığ’ımızın Gastronomi alanında ki bu paha biçilmez özelliğini de maalesef ıskalayarak, başta Hatay olmak üzere, diğer bazı illerin pratikte çok gerisine düşürüldük…

Elazığ köklü ve zengin bir musiki birikime sahiptir. Şarkı ve türkülerin çoğunluğu yörede yaşanan olayları konu almış veya bu olayların sonucunda ortaya çıkmıştır. Geleneksel müziğimizin ilk defa kapsamlı olarak çok sesli senfonik orkestraya uyarlanması için notaya alınmasını sağlayan Vakfımız bugüne kadar bu konuda cesaretle bir adım atmıştır. Uzun süren bir çalışma sonucu ortaya çıkan “Harput Senfonisi” Elazığ-Harput musikisi için bir markadır. Bu nedenle şehrin tanıtımında önemli bir rol oynayacağını düşünüyoruz.

Anlatmaya çalıştığımız özelliklerimiz ve değerlerimizi yeteri kadar tanıtamadığımız ve sahip olduğumuz hikâyeleri anlatamadığımız için bugüne kadar şehre gelen turist sayısı sahip olduğumuz turistik potansiyelin çok gerisinde kalmıştır.

Bugüne kadar, özellikle Nisan-2019 tarihinde TURSAB’ la yaptığımız tanıtım organizasyonu sonrasında turizm sektörünün öne çıkarılması adına yaptığımız tüm girişimler, söylemler ve önerilerimize karşılık bulamadık. Şehir duyarsız kaldı ve heyecanımıza ortak olmadı. Gerek yerel televizyonlarda ve gerekse yazılı basında bu konuda gündeme getirdiğimiz çağrılara şehir hiçbir tepki vermedi. Bu aşamada Sayın Valimizden talebimiz, kaybedilen zamanın telafisi için, konunun yeniden ele alınması ve özellikle TURSAB yetkilileri ile birlikte yapılan değerlendirme toplantısında gündeme getirilen eksiklik ve yanlışlıkların düzeltilmesi için acilen harekete geçilmesidir. Şehrin ekonomik kurtuluşu için başka seçenek görmediğimiz için turizm sektörünün canlandırılması adına “Turizm Seferberliği” ilan edilmesini, böylece krizin fırsata dönüştürülmesi ve bu nedenle bugüne kadar sahip çıkılmayan bu konuyu Sayın Valimizin sahiplenmesini arzu ediyoruz... Tekrar söylersek… Aynı şeyleri yaparak, olumlu ve değişik sonuçlar elde edemezsiniz! Hep beraber, farklı ve doğru şeyler yapmalıyız…

 

Mehmet ÇAĞLAR
Elazığ Kültür ve Tanıtma Vakfı
Yönetim Kurulu Başkanı

Dergi Son Sayı
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
Son Yayınlar